Polecam granie w skata przez sieć komputerową – LAN.

Jeżeli kupiłeś dziecku nowszy komputer to nie wyrzucaj starego, pieniądze które za niego dostaniesz będą śmiesznie małe w stosunku do możliwości tego komputera. Jeżeli tylko w komputerze tym masz odpowiednik procesora Pentium min. 200 MHz (lepiej gdy będzie 400, ale nie przesadzajmy), to po dodaniu pamięci do 128 MB RAMu otrzymasz maszynę na której pod Windows 98 możesz pisać teksty w Wordzie, liczyć w Excelu czy w poważniejszej Maximie. Ale przede wszystkim możesz grać w skata z drugą osobą przez sieć (twój PC będzie wtedy dodatkowo trzecim graczem ) albo z dwiema innymi osobami (wtedy potrzebne są oczywiście trzy komputery).

Potrzebny jest program Netskat pod Windows ze strony http://www.cutesoft.com . Niestety wersja shareware  po kilku rozdaniach się wyłączy. Potrzebna jest pełna wersja programu. Szczegóły na http://www.cutesoft.com , zakładka "Bestellen", tj. "Zamawiać".


Pod Linuksem korzystamy z XSkata http://republika.pl/zyli/xskat-4.0.tar.gz. XSkat jest darmowy. W wersjach wcześniejszych, tj. 3.4., nie można było grać przez sieć. W wersji 4.0 już to jest możliwe. Sposób instalacji:
tar zxf xskat-4.0.tar.gz
cd xskat-4.0
./configure
make
./xskat
make install install.man (jako root)

Sieć – LAN.

Komputery należy połączyć ze sobą kablem tzw. „skrętką kategorii 5”. Max. długość kabla to 100 m. Potrzebujesz karty sieciowe - polecam wykonane na chipsecie Realtek'a (stary, znany, dobry) za ok. 25.-zł sztuka. Jedna karta do jednego komputera. Karty powinny mieć złącze PCI, oraz gniazda RJ-45. Gniazdo RJ-45 to takie jak do telefonu, tylko na 8 drucików. Będzie to tzw. sieć Fast-Ethernet 100 Mb/s. Sieci 10 Mb/s na kabel koncentryczny to przeszłość. Natomiast Giga-Ethernet 1000 Mb/s to nowość, w związku z tym jest bardzo drogi (ok. 4 krotnie droższy niż 100 Mb/s) i do zastosowań domowych zbędny.

Dwa komputery.

Przy łączeniu dwóch komputerów już nic więcej nie potrzebujesz. Karty sieciowe należy włożyć do komputera, uruchomić system, (w przypadku Windows dodatkowo wgrać sterowniki z dyskietki i ponownie uruchomić komputer; w nowszych Linuksach -Redhat, Mandrake - system sam rozpozna kartę). Następnie należy wykonać tzw. ping do samego siebie. Pod Windows nacisnąć "Start", "Uruchom...", wpisać "command", nacisnąć OK- ukarze się okienko DOS i wpisać "ping 127.0.0.1" i nacisnąć Enter. Pod Linuksem wpisać w konsoli "ping -c4 127.0.0.1". Polecenia wpisujemy oczywiście bez znaków "". Jeżeli pakiety nie zostały utracone, to karta sieciowa zainstalowana jest poprawnie. Wtedy należy wymierzyć ile potrzeba kabla (w metrach). W sklepie komputerowym poprosić o zamocowanie wtyczek na skrętkę – koniecznie zaznaczyć, że będą łączone tylko dwa komputery. Kabel musi być wtedy „skrosowany”. Jest to bardzo ważne. Przed odbiorem kabla poprosić o przemierzenie kabla – do wtyczek podłączą takie kostki z diodami, które będą mrugać w odpowiedniej kolejności. W domu połączyć komputery kablem. Powinno się unikać prowadzenia kabli równolegle do innych kabli np. energetycznych. Gdy jednak wyniknie taka potrzeba to należy układać je w odległości min. 30 cm. Przy silnych zakłóceniach można poprowadzić skrętkę ekranowaną. Ale bez przesady, ponoć w warunkach domowych nie występują takie zakłócenia – sieci chodzą normalnie. Następnie uruchomić komputery i przejść do konfiguracji.

Trzy komputery.

Podobnie jak przy dwóch komputerach tylko z małymi różnicami:
a) stosujemy skrętkę prostą, a nie skrosowaną (w sklepie wiedzą o co chodzi),
b) potrzebny jest koncentrator - „switch” cena ok. 100 zł,
c) każdy komputer podłączamy kablem prostym do „switch'a”.
Reszta jw..

Konfiguracja.

W Windows 2000 i późniejszych nie trzeba robić nic. W Windows 98 w Panelu sterowania – Sieć ustawić odpowiedni adres IP w polu Protokół TCP/IP dla karty sieciowej (w naszym przypadku Realtek). Dla pierwszego komputera adres: 192.168.0.1, dla drugiego: 192.168.0.2, dla trzeciego: 192.168.0.3 itd. W polu maska podsieci każdorazowo wpisujemy to samo: 255.255.255.0.
Tak to wygląda
. Zrobić OK. Ponownie uruchomić komputery.

Pod Linuksem należy odnaleźć "Centrum Sterowania " albo w konsoli wpisać "drakconf" - po wpisaniu hasła root'a ukarze się : 1. Należy nacisnąć "Nowe połączenie". W oknie 2   wskazać "sieć lokalną" i nacisnąć "Dalej". W oknie 3; powinno być domyślnie zaznaczone "eth0" w moim przypadku "Realtek RTL-8139". W oknie  wybrać konfigurację ręczną.  W tym oknie 5   wpisujemy adresy IP, w moim przypadku dla komputera pierwszego: 192.168.1.1, dla drugiego: 192.168.1.2., dla trzeciego: 192.168.1.3. Maska podsieci dla każdego komputera jest ta sama: 255.255.255.0. W 6   wpisać tylko nazwę komputera, reszta jest w naszym przypadku zbędna. Nie wpisywać nazwy zeroconf: 7. W: 8 zaznaczyć "Tak - ponownie uruchomić sieć" i nacisnąć "Dalej". 

Kontrola.

Aby mieć pewność, że sieć działa poprawnie wykorzystamy wyżej wspomnianą komendę "ping". Wcześniej należy spisać sobie przydzielone adresy IP dla poszczególnych komputerów. Ping wysyłamy na adres komputera, który chcemy sprawdzić. Np. "ping 192.168.0.2", pod Linuksem należy ograniczyć ilość odpowiedzi np. do czterech: "ping -c4 192.168.0.2". Jeżeli pakiety nie zostały utracone - sieć działa poprawnie.

Gramy.

Windows

Trzeba będzie ustalić kto będzie zapraszającym („einladener”), a kto uczestnikiem („mitspieler”). Uruchamiamy Netskat. Klikamy „Spiel - Neu” (Gra – Nowa). Zapraszający zaznacza: „Abgesprochene spielrunde: Als Einladener”, klika: „Weiter” (Dalej) i czeka na zgłoszenie. Osoba , która się chce przyłączyć zaznacza: „Abgesprochene spielrunde: Als Mitspieler” i również klika: „Weiter” (Dalej). Na komputerze zapraszającego do chwili zgłoszenia się chętnego gracza wyświetla się zarówno w kratkce „1 Mitspieler: Dein lokaler PC” jak i „2 Mitspieler: Dein lokaler PC” (1 uczestnik: twój lokalny PC, 2 uczestnik: twój lokalny PC). "Du selbst" ("Ty sam") to twój numer IP. "Es hat sich noch niemand gemeldet ..." oznacza: "nikt się jeszcze nie zgłosił". Po zgłoszeniu się uczestnika na prawo od „1 Mitspieler:” ukaże się nazwa komputera i dwie możliwości: „annehmen” (przyjmij) albo „ablehnen” (odrzuć). Oczywiście klikamy „annehmen”. Jeżeli mamy grać w trzech to trzeba poczekać, aż zgłosi się trzeci. Po kilku sekundach ukazuje się ekran z grą i zostajemy zaproszeni do licytacji. „Halten” to oczywiście: „mam”, „Reizen” to „Licytuję”, a „Passen” to „pas”.

Linux.

Uruchamiamy program XSkat w wersji 4.0.  Klikamy gdziekolwiek poza przyciskami i kartami w obszarze okna XSkata - uruchomi się okno opcji: 9,- należy wcisnąć "Mehrspieler Modus" - tj. gra wieloosobowa.  W następnym oknie: 10,  wcisnąć "Lokales spiel über LAN" - tj. "gra przez sieć LAN". Wcześniej należy ustalić kto będzie gospodarzem stołu, a kto się będzie wpraszał. W oknie: 11,  gospodarz stołu wciśnie: "Eigenem Spieltisch er öffnen" - tj. "Otwarcie własnego stołu". Natomiast jeżeli chcesz sie przyłączyć do już otwartego stołu naciskasz "An anderem Tisch Platz nehmen" - tj. "Zajęcie miejsca przy innym stole". Gdy przyłączysz się do innego stołu to ukarze się okno: 12. Wpisać odpowiedni IP dla stołu - następnie wcisnąć: "Am Tisch Platz nehmen" - tj. "zajęcie miejsca przy stole". Gdy będziesz gospodarzem stołu będziesz miał wyświetlone okno: 13. Gospodarz stołu decyduje czy zgadza się na zasiadanie przy stole wpraszających się osób. W tym przypadku przyłączył się tylko "Spieler2" - tj. "Gracz2" o IP:192.168.1.3. Gracza trzeciego "Spieler3" nie ma, bo wyświetlony jest IP twojej karty sieciowej: 127.0.0.1. Jeżeli chcesz grać z graczem nr 2 to wciśnij "ja" przy "Spieler2 einladen" - tj. "zaproszenie gracza nr 2". W przypadku gracza nr 3 domyślnie jest "nein" gdyż go nie ma a jego rolę będzie grał komputer. Wcisnąć "spieltisch eröffnen" i gra się rozpocznie.

Powodzenia.

Gdy zainteresuje cię sprawa konfiguracji sieci, to odwiedź koniecznie: http://banita.pl/konf/konfiguracja.html


Powrót.