Sposób liczenia szczytów:

W celu wyliczenia wartości gry potrzebna jest informacja nt. liczby szczytów (matadorów) posiadanych przez rozgrywajacego.


Szczytem nazywamy nieprzerwany ciąg waletów licząc od najstarszego, tj. waleta  trefl.

 

I tak:
solista mając waleta  trefl gra "Z" szczytami,
natomiast gdy solista nie ma waleta  trefl to gra "BEZ" szczytów.

1. "Z":

  z czterema, bo ciąg waletów nie został przerwany,

   z trzema, bo brakuje

 z dwoma, bo brakuje

 też z dwoma, bo brakuje

 z jednym, bo brakuje

 też z jednym, bo brakuje

też z jednym, bo brakuje

też z jednym, bo brakuje

2. "Bez":

 bez jednego, bo brakuje

 bez jednego, bo brakuje

 bez jednego, bo brakuje

 bez jednego, bo brakuje

 bez dwóch, bo brakuje

 bez dwóch, bo brakuje

 bez trzech, bo brakuje

 bez czterech, bo brakuje

Przyglądając się powyższym przypadkom stwierdzisz, że analizie poddano tylko cztery atuty - a to odpowiada tylko grom grand. Jak to wygląda w grach kolorowych gdzie występuje 11 atutów ?
Odpowiedź: analogicznie, gdyż szczyt jest to nieprzerwany ciąg atutów licząc od najstarszego.

Przykłady:

1. atu: kier; mam następujące karty:

ponieważ ciąg atutów został przerwany brakiem damy kier to gram ''z siedmioma''.
Do skata odłożę: 8 i 9 i zapowiem: kier . Gdy wygram , to policzę sobie:
z 7, gra 8; 8x10=80 punkty.

W przypadku, gdy grałbym z ręki, bo:
w skacie by były:
czyli w ręce miałbym:

to zapowiedziałbym: kier z ręki, zapowiedziany krawiec (śląski szkaciorz powie: herz hand angesagt schneider). Gdy wygram (przeciwnicy muszą mieć mniej niż 31 oczek !!!), to policzę sobie:
z 7, gra 8, z ręki 9, schneider 10, zapowiedziany schneider 11; 11x10=110 punkty.

Gdybym jednak zagrał grand z ręki, a przeciwnicy nawet nie byliby schneider to miałbym więcej:
z 4, gra 5, z ręki 6; 6x24=144 punkty.
Doszliśmy do praktycznego spostrzeżenia: mając cztery walety i kolor od asa, to najczęściej (ale nie zawsze) opłaca się grać grand.

2. atu: kier; mam następujące karty:

ponieważ ciąg atutów został przerwany brakiem waleta pik to gram ''z jednym''.

3. atu: trefl: mam następujące karty:

ponieważ brakuje:

to gram ''bez pięciu''.
Do skata odłożę: 8 i 7. Gdy wygram trefla, to policzę:
bez 5, gra 6; 6x12=72 punkty.

Powrót do strony głównej.