DLACZEGO? JAK? PO CO?

1. Dlaczego grand jest warty 24 punkty, a nie 20?
2. Dlaczego null ouvert z ręki jest warty 59 punktów, a nie 69?
3. Dlaczego przeciwnicy gdy wezmą 60 oczek mówią "szok"?
4. Dlaczego na suwanego ramsza niektórzy mówią szybki?
5. Jak często rozgrywany jest grand, null itd.?
6. Jak najczęściej rozkładają się atuty u przeciwników?
7. Po ilu rozdaniach powtórzy się rozkład kart?

Archiwum zip tej strony (36 KB, format HTML )


Odpowiedzi:

 

Ad. 1. Do 13-tego Kongresu Skatowego, który odbył się w dniach 4 do 6 listopada 1932 roku w Altenburgu, liczono za grand 20 pkt., a za grand ouvert 30 pkt. Jak można zauważyć null ouvert za 46 pkt. przelicytowywał grand z (bez) jednego (tj. 40 pkt). Dlatego ustalono na ww. Kongresie, że grand jest wart 24 pkt., a grand ouvert 36 pkt.

W dniach 21-22 listopada 1998 odbył się 27 Kongres Skatowy na którym ustalono, że grand ouvert jest warty 24 pkt, przy czym uwzględnia się mnożnik za grę otwartą. Ponadto ustalono, że wszystkie przegrane gry, również grane z ręki, liczy się podwójnie. Zmiany te wchodzą życie z dniem 01 stycznia 1999 r.

Do góry.

Ad. 2. Null jest wart 23 punkty, z ręki 35 pkt. - tj. o połowę więcej. Wobec tego, dlaczego null ouvert z ręki nie jest równy 0,5x46+46=69?

Null ouvert z ręki jest wart 59 pkt. a nie 69 bo ustalając wartość nulla na 23 umieszczono go między treflem z jednym (24 pkt.), a pikiem z jednym (22 pkt.). Z kolei null z ręki, tj. 35 pkt., umieszczony został między treflem z dwoma (36 pkt.), a pikiem z dwoma (33 pkt.). Null ouvert, tj. 46 pkt., umieszczono między treflem z trzema (48 pkt.), a pikiem z trzema (44 pkt.). Wobec powyższego null ouvert z ręki musi być między treflem z czterema (60 pkt.), a pikiem z czterema (55 pkt.). Dlatego wybrano dla niego wartość 59 pkt.

P.S. Jak widać wartość 92 punktów przyjęta dla rewolucji jest zawyżona.

Do góry.

Ad. 3. Najczęściej sami nie wiedzą :-). Mówiąc "szok" mają na myśli emocje związane z przebiegiem trudnej gry. Ale naprawdę nie chodzi o podenerwowanie, gdyż "das Schock" (wym.: szok) oznacza w języku niemieckim kopę tj. 60 sztuk. To wszystko, szok to - sześćdziesiąt.

Do góry.

Ad. 4. Szybki ramsz? Zastanawiając się, to rozgrywanie ramsza nie jest szybsze niż innych gier. Czasami trzeba się dobrze zastanowić co odłożyć, a co wybić. Skąd ta nazwa? Jak wiemy podręcznikową nazwą jest ramsz suwany. Przesuwać to po niemiecku schieben (wym.: sziben), a ramsz suwany to: Schieberamsch. Jesteśmy "w domu" szybki to przekręcone słowo "schiebe".

P.S. Der Ramsch to po niemiecku tandeta. Osoby grające w kierki od razu skojarzą to z mizerią (z franc.: miseure-też tandeta, miernota) - czyli grą w której należy unikać zbierania lew.

Do góry.

Ad. 5. Po rozegraniu serii 48 rozdań najczęsciej doliczymy się 14 gier grand, 11 trefli jako atu, 8 pików, 6 kierów, 5 karo, 3 nulle, 1 gra nie dochodzi do skutku (3 pasy). Przypatrując się dalej stwierdzimy, że:

gier wygranych jest ok. 80% z ogółu,

gier przegranych jest ok. 20 % z ogółu,

gier z ręki jest ok. 13% z ogółu,

gier z podjęciem skata ok. 87% z ogółu.

Powyższe liczby są liczbami przybliżonymi, wzięto je ze statystyki turniejowej. Oczywiście są mocno zależne od poziomu graczy.

Do góry.

Ad. 6. Ciekawe pytanie. Mam jako solista 5 atutów, czyli moi przeciwnicy mają razem 6 atutów (bo 11-5=6) Pytanie: jak najczęściej rozłożą się te atuty? Okazuje się, że myli się ten co uważa, że najczęściej będą rozkładać się 3:3. :-)

Po przeliczeniu okazuje się, że:

rozkład 3:3 wystąpi w 37,2% przypadków,

rozkład 4:2 (2:4) w 48,8% przypadków,

rozkład 5:1 (1:5) w 13,0% przypadków,

rozkład 6:0 (0:6) w 1,0% przypadków.

Inne przypadki zamieszczam w poniższej tabeli:

Liczba atutów u solisty

Liczba atutów u przeciwników

Rozkład atutów u przeciwników

Prawdopodobieństwo zdarzenia

11-n

n

m:(n-m) i (n-m):m

w %

4

7

3:4 i 4:3

2:5 i 5:2

1:6 i 6:1

0:7 i 7:0

65,0

29,3

5,4

0,3

5

6

3:3

2:4 i 4:2

1:5 i 5:1

0:6 i 6:0

37,2

48,8

13,0

1,0

6

5

2:3 i 3:2

1:4 i 4:1

0:5 i 5:0

69,7

27,1

3,2

7

4

2:2

1:3 i 3:1

0:4 i 4:0

41,8

49,5

8,7

8

3

1:2 i 2:1

0:3 i 3:0

78,9

21,1

9

2

1:1

0:2 i 2:0

52,6

47,4

Jeżeli ktoś lubi rachunek prawdopodobieństwa to podaję wzór w oparciu o który można wyznaczyć powyższe prawdopodobieństwa:

image8.gif

oznaczenia:

N=20 liczba kart u przeciwników,

M=10 liczba kart u jednego przeciwnika,

n liczba atutów razem u obu przeciwników,

X=m liczba atutów u jednego przeciwnika.

Uwaga! Dla rozkładu np. 4:1 najpierw trzeba wyznaczyć prawdopodobieństwo dla X=4, następnie dla X=1 (będą te same) i dodać do siebie.

Przyjemnego liczenia :-)

 

Ad. 7. Talia skatowa 32 kartowa, rozdanie 3 x 10 + 2. Do oszacowania czasu przyjęto: jedna rozgrywka w ciągu 1 minuty, gra ciągła przez 24 h na dobę przez 365,25 dni w roku. Uzasadnienie i wyliczenia znajdziesz tu.
a) Ile trzeba wykonać rozdań k, aby z prawdopodobieństwem p powtórzył się jakiś rozkład?         
        Odpowiedź:    

dla p

liczność k

Jedno rozdanie 1 min, to przez 24/365,25 da:

50%

61.780.876

117,5 roku

80%

94.140.920

179 lat

95%

128.437.790

244 lata

  b) Ile trzeba wykonać rozdań k, aby z prawdopodobieństwem p powtórzył się konkretny (upatrzony) rozkład?         
        Odpowiedź:
 

dla p

liczność k

Jedno rozdanie 1 min, to przez 24/365,25 da:

50%

1.908.438.256.506.454

3.628.485.543 lat

80%

4.431.256.405.140.189

8.425.082.526 lat

95%

8.248.132.918.153.095

15.682.053.613 lat

 

 

Strona główna.

Do góry.